Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Čeká nás ekorasisimus? "ELM" je tady!

Proč mám elektrickou energii pro bohaté majitele elektromobilu zaplatit já a ještě být trestán dalšími platbami? Skutečně všem záleží jen na elektrických "životech"?

Elektromobilita je a ještě dlouho bude nečistá. Majitelé elektromobilů berou „čistou energii“ ze zdrojů na fosilní paliva, za která doplácí každý občan v platbě za elektřinu pro domácnost. Proč by tedy měli bohatí majitelé mít výhodu v žádné nebo velmi nízké ceně za elektrickou energii? To je okrádání všech ostatních!

Minulé vlády občany okradly prostřednictvím výstavby solárních polí na výrobu „sluneční energie“. Dodnes všichni za to doplácíme a majitelé velkých solárních elektráren si mnou ruce.

Obdoba je podpora elektromobility. Dotace na nákup elektroauta, které ve finále má stejnou emisní stopu jako spalovací motory nových a novějších generací, nabíjecí elektřina zdarma nebo téměř zdarma, žádné poplatky na dálnicích a za parkování ve městech… To podle mého názoru není správné a je to okrádání všech ostatních.

Spotřeba elektřiny klesala poslední roky díky tomu, že lidé šetří. Šetří i firmy. Nové technologie, počínaje úspornými svítidly, spotřebiče a zařízení s nižší spotřebou elektrické energie,… snižování spotřeby se děje roky a všude. Pak přijdou elektromobily a všechny úspory padnou na jejich provoz? Dokonce majitelé aut se spalovacím motorem mají platit jakousi daň ve prospěch „bezemisních“ elektroautomobilů?

Tak předně – elektromobil NENÍ bezemisní. Emise na výrobu baterii dosud a ještě hodně dlouho budou mnohonásobně převyšovat náklady na spalovací motor. Elektromobily jsou výrazně těžké o stovky kilogramů a tím i opotřebení pneumatik, které znečišťuje životní prostředí výrazně víc než vlastní, soudobý spalovací motor. To platí i o brzdách, Vyšší hmotnost vozu nutně potřebuje vyšší brzdný účinek. A vyšší hmotnost vozu také výrazně víc zatíží povrchy silnic… A proto tedy mají mít elektromobily odpuštěné placení i dálniční známky či parkování ve městech zdarma. No a na konci života elektromobilu? Likvidace starých baterií je velice finančně nákladná záležitost. Kdo ji zaplatí? 

Veškerou zátěž z bohatých majitelů elektromobilů se přenáší na majitele aut s konvenčním pohonem. Přitom motory na CNG jsou co do emisí ve finále daleko čistší, než jakýkoliv elektromobil. Přesto – není to elektro a tak výhody jsou jen v nižší ceně plynu. Ovšem ekologickou dotaci nebo plyn zadarmo nečekejte.

Kdosi poukazoval na účinnost elektromotoru a spalovacího motoru. Viz tedy oficiální zdroj Wikipedie: „…benzínové a dieselové motory dosahují účinnosti kolem 25 %, přeplňované motory s turbokompresorem poháněným výfukovými plyny (turbo) mají účinnost kolem 35 %...“

Oprpti tomu stojí slavná, 90% účinnost elektromotoru. I tady jsou třecí síly a tak to není 100%. Ovšem – benzín je odpadní produkt při zpracování ropy na plasty. Na rozdíl od výroby elektřiny. Tady primárně z čehokoliv vyrábíme cíleně elektrickou energii. Účinnost uhelné elektrárny je ca (opět Wikipedie): „Účinnost přeměny energie v moderních uhelných elektrárnách se pohybuje kolem 42 %. Účinnost u běžných typů tlakovodních reaktorů je o něco nižší než účinnost moderních uhelných elektráren asi 30 %, oproti 35 – 40 % u uhelných elektráren…“.

Pak tu máme ztráty přenosovou sítí a nabíjecím kabelem – tedy z nabíječky do baterie elektromobilu.  Přenosová síť počítá se ztrátami technickými i netechnickými ve výši ca 20%. Při nabíjení elektromobilu se ztráta pohybuje kolem 10%, také spotřeba elektromobilů má svoje „mouchy“ a neodpovídá údajům výrobce. Suma sumárum na 90% účinnost elektromotoru u elektromobilu padají tyto ztráty: vezměme v úvahu průměrnou hodnotu efektivity elektrárenského mixu = 35%, plus 20% ztráty přenosovou soustavou, plus 10% ztráty při nabíjení na 5% ztráty v rozdílu teorie a praxe na ujetý km. Takže ryze hloupě: 35 % plus 35% je 70% ztráty, než se elektřina dostane „na kola“. Tedy 30% efektivita. To je zajímavé číslo.

Když dojdu k porovnání a OPOMENU uhlíkovou stopu výrobou klasického motoru a trakční baterie, výhody elektromobility zmizely.  A přesto všechno – majitelé elektromobilů mají být zvýhodňování???? Proč? Moderní dieselový motor poškodí životní prostředí méně, než elektromobil. To už je nezvratný a prokázaný fakt.

Takže se vracím k začátku a otázce – Proč mám platit za něco, co je pochybné a ještě to používají jen ti, kteří mají na rozdíl od 90% motoristů dostatek financí, aby si elektromobil koupili jako hračku a druhé nebo třetí auto a ještě měli takřka nulové náklady, které jsou přeneseny na mě a jiné motoristy? A to už nemluvím o tom, proč není v ceně za elektromobil i poplatek za ekologickou likvidaci elektrospotřebiče!

P.S. Mám nové auto s benzínovým motorem, co plní emisní normy. Platím daň za pohonné hmoty, dálniční poplatky a parkování nemám zadarmo. Není to nějaká forma ekorasismu?  

Hlasujte ve finále ankety Blogera roku

Autor: Aleš Baloun | neděle 19.7.2020 12:00 | karma článku: 39,36 | přečteno: 1282x
  • Další články autora

Aleš Baloun

Ptáte se: „Proč nová Covid omezení“? Odpověď je snadná.

Když přišel AIDS, začali se ho lidé bát. Byl to virus, co bral zdraví a životy. Pak s prvními léky a používáním ochrany se podařilo jeho rozmach přibrzdit...Stačí dodržovat opatření..

21.11.2020 v 8:01 | Karma: 26,67 | Přečteno: 926x | Diskuse| Osobní

Aleš Baloun

NÁM tady NIKDO nebude NIC zakazovat!

Stávající opatření proti šíření Covid-19 jej nezastaví a asi ani moc nepřibrzdí. Lidé totiž pravidla nedodržují schválně.

12.11.2020 v 7:01 | Karma: 35,38 | Přečteno: 1517x | Diskuse| Ostatní

Aleš Baloun

Ať žije Zdenda, bojovník za české nálevny!

Post ombudsmana spolku SLZA má nového, nečekaného kandidáta. A zcela jiných kvalit a navíc těžkého kalibru.

11.11.2020 v 19:01 | Karma: 25,48 | Přečteno: 946x | Diskuse| Osobní

Aleš Baloun

Tak jak? Zkoušíte dýchat penisem jako Houdová?

Asi opravdu mnozí zkouší dýchat penisem, jak guru Houdová doporučuje. Je taková věc opravdu možná? Vyzkoušela i její propagátorka a další? Nejspíš ano...

5.11.2020 v 12:01 | Karma: 22,62 | Přečteno: 1099x | Diskuse| Osobní

Aleš Baloun

Česká pošta: Vaši zásilku jsme doručili. Někomu jinému s jiným jménem a na jinou adresu...

...ale doručili jsme ji včas a v pořádku. Děkujeme Vám, že využíváte našich skvělých služeb! Vaše Česká pošta...

22.10.2020 v 19:01 | Karma: 29,37 | Přečteno: 1379x | Diskuse| Osobní
  • Nejčtenější

Královna fetiše rozdráždila Ameriku. Její fotografce se klaní i feministky

22. května 2024

Seriál „Nejkrásnější fotografka“ či „nejlepší pin-up fotografka na světě“. Taková čestná přízviska si...

„Krok ke třetí světové.“ Ukrajinci zasáhli klíčovou ruskou radarovou stanici

25. května 2024  12:55

Ukrajinská armáda zřejmě tento týden zasáhla významnou ruskou radarovou stanici, která je součástí...

Turek: Z Nerudové mi bývá špatně, o hlasy komoušů a progresivistů nestojím

24. května 2024

Bývalý automobilový závodník a lídr Přísahy s Motoristy Filip Turek patří mezi černé koně...

Česko explodovalo zlatou hokejovou radostí, fanoušci v Praze kolabovali

26. května 2024  11:40,  aktualizováno  23:29

Česko v neděli zažilo hokejový svátek. Fanoušci vyrazili sledovat finále mistrovství světa na...

Pavel se zranil na motorce. V nemocnici na pozorování zůstane několik dní

23. května 2024  20:03,  aktualizováno  22:32

Prezident Petr Pavel se zranil při jízdě na motorce. Zranění nejsou vážná, ale vyžádají si...

V Gaze se 70 procent pomoci z moře ukradlo. Hamásu se „odklánění“ hodí

29. května 2024

Premium Plán amerického prezidenta Joea Bidena nakrmit Gazu pomocí plovoucích přístavů dostal ránu...

Poslední šance dostat dítě na tábor. Co se letos mění a kde ještě hledat místo

29. května 2024

Premium Čarodějnickými hábity, klobouky a nezbytnými hůlkami se děti z Teplic na rozdíl od filmového...

Rusko je agresor, připustil lídr SPD Mach. Chce zrušit Green Deal

29. května 2024

Stanovuje si troufalý cíl zrušit Green Deal, zpochybňuje závazek přijmout euro a připouští, že...

Fackují ho, kopou, ničí mu foťáky. Ale stařičký král paparazzi stále fotí

29. května 2024

Seriál Jedenáctkrát mu zlomili žebra, jednou ho pobodali, sto osmdesátkrát byl v nemocnici. Naposledy...

Jaké vitamíny brát v těhotenství? Poradíme vám, jak se rozhodnout.
Jaké vitamíny brát v těhotenství? Poradíme vám, jak se rozhodnout.

Každá budoucí maminka se snaží zajistit pro své miminko jen to nejlepší. GS Mamavit je komplexní multivitaminový doplněk, který je speciálně...

  • Počet článků 1047
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 1810x
Nejsem věčně nespokojený, ale spokojený také nejsem. A o tom, co to obsahuje, hodlám občas psát...